top of page
Lege tafel en stoel in coffeeshop

HET OPLOSSINGSGERICHTE VERVOLGGESPREK, DEEL 3

Wat gaat er beter?

In deel één en deel twee van ons blog over de oplossingsgerichte benadering schreven we over de vier oplossingsgerichte basisvragen, ontwikkelt door Fredrike Bannink.

In deze blog bespreken we het oplossingsgerichte vervolgegesprek. 


‘Wat gaat er beter (sinds we elkaar voor het laatst zagen)?’ is een waardevolle vraag om een vervolggesprek mee te beginnen. Zelfs als je je gesprekspartner al vaker hebt gesproken. 


In het vervolggesprek wordt naar een gedetailleerde beschrijving gevraagd van wat er beter gaat (al is het maar een beetje).

Er worden complimenten gegeven die de nadruk leggen op de eigen inbreng van jouw gesprekspartner.

Ook wordt aan het eind van het gesprek gevraagd of hij of zij denkt dat nog eens terugkomen nuttig is. En zo ja, wanneer hij of zij terug wil komen. 


Volgens De Shazer, één van de grondleggers van de oplossingsgerichte benadering, is het doel van elke vervolggesprek om vragen te stellen over de periode tussen de gesprekken, op zo’n manier dat cliënten gaan zien dat er
sprake is van enige vooruitgang.

Als je goed kijkt, kun je (vrijwel) altijd wel verbeteringen vinden. Er vindt voortdurend verandering plaats.


Oplossingsgerichte professionals hebben de taak om nuttige verandering te vinden en die te versterken.

Ook wordt de nuttigheidsvraag gesteld om erachter te komen of een eerder gesprek voldoende nuttig was en wat er in een volgend gesprek eventueel anders gedaan of besproken moet worden. 


Vervolgsessies dienen er ook voor om je gesprekspartner te helpen na te
gaan wat hij of zij deed (of wat er is gebeurd) dat tot die verbeteringen heeft geleid. Dit helpt om erachter te komen om te weten wat je gesprekspartner vaker zou moeten doen.


Vervolgsessies hebben ook tot doel te helpen onderzoeken of het goed genoeg gaat zodat er geen vervolggesprek meer nodig is.

En natuurlijk om ervoor te zorgen dat er niet méér word gedaan van wat niet
werkt. In plaats daarvan moet er worden gezocht naar een nieuwe aanpak.

Het is goed te onthouden dat je gesprekspartner ook graag wil dat het probleem wordt opgelost, hoe pessimistisch of sceptisch hij of zij ook is.

Daarom is het belangrijk goed te luisteren en te onderzoeken hoe (en of) je gesprekspartner zelf wil veranderen.


Bij vervolgsessies is het essentieel om de samenwerkingsrelatie te optimaliseren en vooruitgang die geboekt is vast te houden en te vergroten.


Geen vooruitgang?

In dat geval nodig je je gesprekspartner

uit eerst te vertellen over het slechtste moment van de afgelopen week.

Na erkenning gegeven te hebben voor dat slechte moment, kun je vragen stellen over positieve uitzonderingen:


‘Dus de andere momenten moet het wat beter zijn gegaan.

Vertel me daar eens wat meer over? Wat was er beter aan die momenten?’ ‘Wat heb je precies gedaan om dat voor elkaar te krijgen?’

Wil je meer weten over het oplossingsgerichte vervolggesprek? , check hier onze video

bottom of page