top of page
Foto van schrijverRené den Haan

Baas over je eigen werkplek

Bijgewerkt op: 20 dec. 2022


Wat als je de baas zou zijn over je eigen werk(plek)? Wat zou je dan anders doen?


Als ik de baas zou zijn van het journaal, dan werd meteen het nieuws een heel stuk positiever. En de hele wereld werd meteen een beetje liever.

Kinderen voor Kinderen, 1984.

Klantwaarde voorop is een uitdaging


Cliënt- en klantgericht werken staat voorop in organisaties die zich met (het welzijn van) mensen bezighouden. Toch is écht cliëntgericht werken in de praktijk een uitdaging.


Waarom?


De gewoonte om te vervallen in probleemgerichte denk- en werkmodellen werkt averechts. Ook werkt de omgeving niet altijd mee. Denk aan controlerende instanties en regelgeving. Een uitdaging dus.


Hoe zet je de klantwaarde in je werk voorop?


En stel dat je alles zelf mocht organiseren - hoe wil je het dan hebben?


Jezelf op zijn best


Er is niets mis met (dag)dromen. Nog sterker: het helpt je jouw gewenste toekomst dichterbij te brengen. Je best mogelijke zelf is een effectieve oefening afkomstig uit de positieve psychologie. Hierbij maak je een voorstelling over je toekomstige zelf.


Jouw werkplek op zijn best


Die oefening is gemakkelijk te vertalen naar je werkplek. ​Want stel: jij bent de baas over je eigen werkplek. Je bent een paar jaar verder en werkt met volle tevredenheid. Alles lukt zoals jíj het wilt. Hoe zou je werk eruit zien? En bedenk: je hebt het werkelijk voor het zeggen. Alles kan en mag.


Stel hierna jezelf (of elkaar) de volgende vragen:


Hoe ziet jouw dag op de werkvloer eruit?

Wat doe je precies op zo'n dag in de toekomst? Wat zien anderen je doen?

Wat zijn je werktijden?

Met wie werk je samen?

Hoe verloopt de communicatie over en weer met collega’s en klanten? Wat doe jij dan anders?

Welke overlegmomenten zijn er?

Wat heb je nodig aan middelen of tools om je werk goed uit te kunnen voeren?

Hoe kom je aan de juiste informatie om je werk goed te doen?

Op welke wijze betrek je naasten van de cliënt, leerling of klant?

Hoe ga je naar huis na zo'n dag?

Hoe zullen je collega’s en cliënten of leerlingen weten dat je werkt met volledige tevredenheid en met plezier? Wat zien ze dan aan jou?


Tip: Kijk ook eens onze video op Youtube over visualiseren.

Doen en focus op je sterke kanten


En het moet natuurlijk niet bij dromen blijven. Als je een beeld hebt van waar je uit wilt komen, is het belangrijk om te kijken wat er al werkt. Hoe doe je dat?


Focus op wat je eerder al bereikt hebt. Focus op je sterke kanten en hoe je die in kunt zetten om stapjes te maken richting jouw ideale situatie.


Positief denken bevordert creativiteit en flexibiliteit

Je zult merken dat je dichterbij komt en positiever wordt als je dagelijks met de oefening aan de slag gaat. Hoe dat komt? Omdat positief denken creativiteit en flexibiliteit bevordert - dit in tegenstelling tot probleem denken.

Je gaat dus steeds meer out-of-the-box denken over jouw mogelijkheden, verlangens, behoeften en zingeving op je werk.


Wil je meer weten over de sterke kanten benadering? Bekijk onze Youtube video.

​Samen bereik je meer


Om je droom handen en voeten te geven, is het verstandig om supporters te zoeken.


Gelijkgestemden die je kunnen steunen. Collega's die getuige zijn van de verandering. Je kunt hierbij denken aan het inschakelen van leidinggevenden, (andere) medisch specialisten, een mentor, een team, collega's. Vertel hen je plannen en beschrijf de voordelen van verandering.

Visie van de organisatie versus je eigen normen en waarden


Jouw ideeën moeten natuurlijk passen binnen het grotere geheel. Ze moeten passen bij de visie van een organisatie - tenzij je je eigen baas al bent. De visie van je organisatie is vast al ergens beschreven. Ga erover in gesprek met collega's en leidinggevenden.


Als je ideeën passen in de visie zit je op de juiste (werk)plek. Maar als je ideeën echt niet passend zijn, zul je hier niet kunnen werken volgens je eigen normen en waarden.


Verlies van controle, tegenzin, bore-out of burn-out, of erger, liggen dan op de loer. Dan is het wellicht tijd om uit te zwaaien.

De ideale organisatie


De ideale organisatie is volledig afhankelijk van de kwaliteit van de medewerkers.


Alle medewerkers dienen goed opgeleid te zijn. Werknemers worden uitgenodigd om mee te denken. Werknemers ervaren werkgeluk en voldoening omdat ze kunnen werken volgens hun eigen normen en waarden.


En er is voldoende waardering en erkenning over het uitgevoerde werk. Werknemers worden echt gezien door hun leidinggevende; niet alleen als arbeidskracht of radartje in het grotere geheel maar ook als mens met behoeften en verlangens.


Ervaar jij voldoende ruimte om mee te denken?


Het is onlogisch om slimme mensen in te huren en vervolgens te zeggen hoe ze hun werk moeten doen. We huren slimme mensen in om ons te zeggen wat we moeten doen.

Steve Jobs - medeoprichter van Apple


Bottom-up: omgekeerde piramide


Wat heb je nodig om je werk goed uit te kunnen voeren?


Een volgende suggestie is om dit samen met collega's en je leidinggevende te onderzoeken. In oplossingsgerichte organisaties wordt gesproken over een omgekeerde piramide.


Bottom-up in plaats van top-down organiseren.


Leidinggevenden faciliteren en coachen medewerkers. Leidinggevenden hebben de rol van gastheer- of gastvrouw. Dit betekent dat de rol van de manager volledig moet kantelen wanneer de organisatie nog top-down is.


Kijk ook ons filmpje over oplossingsgericht leidinggeven.


Medewerkers worden meedenkers


Het effect van oplossingsgericht organiseren is dat medewerkers meedenkers worden.

Door mee te mogen denken, zullen medewerkers zich ook meer verantwoordelijk voelen voor de ingezette verandering. Daarmee wordt het werk van de leidinggevende trouwens ook veel leuker.


Leidinggevenden mogen ook meedenken in plaats van dat de richting door een select groepje wordt bepaald. Iedereen mag en kan zijn stem dus laten horen.

Paarse krokodillen of vertrouwen


Erg belangrijk is dat er veel vertrouwen is in de medewerker. Want bij wantrouwen is er geen vrijheid en dit wordt doorgaans ingeruild voor meer controle. Bijvoorbeeld in de vorm van bureaucratie, onnodige toetsmomenten, registraties en dashboards.


Dat soort zaken snoepen onnodig tijd en geld van het primaire proces af. Die tijd, energie en geld kunnen uiteraard beter ingezet worden voor cliënt, patiënt, klant of leerling. Want welke werknemer zit er nu te wachten op paarse krokodillen?

Als jij de baas zou zijn...


Als jij de baas zou zijn van je werkplek. Wat zou je dan doen om het werk nog positiever te maken voor jezelf, je collega's en cliënten?

We horen jouw ideeën graag terug! Laat je reactie achter. Want samen bereiken we meer.




51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

댓글


bottom of page