De samenwerkingsrelatie is belangrijk voor het resultaat. Misschien wel het meest belangrijk waar je zelf invloed op uit kunt oefenen. Een benadering vanuit samenwerking, in plaats van macht en controle, levert daarom meer op. Door de volgende vragen kun je samenwerking verbeteren. Ook bij trajecten die minder goed lopen of stagneren.
Negen vragen voor een optimale samenwerking
Hier volgen negen helpende vragen om de samenwerking te vergroten.
Luisteren
In hoeverre luister ik genoeg naar mijn cliënt, klant, leerling of medewerker en hoor ik wat jij/ zij echt zegt? Of ben ik bezig met mijn eigen analyse, doel of mening?
Open vragen
Stel ik genoeg open vragen over wat iemand beweegt en bezighoudt?
Vertrouwen
Heb ik genoeg vertrouwen in de kennis en kunde van mijn gesprekspartners?
Zo nee, ben ik bereid om mijn plaats af te staan aan iemand die dat vertrouwen
wel heeft?
Optimisme
Lukt het me optimisme uit te stralen, hoop en vertrouwen te geven aan mijn
gesprekspartner(s)?
Verantwoordelijkheid
In hoeverre laat ik de verantwoordelijkheid voldoende bij de ander -of neem ik dingen over bijvoorbeeld omdat dat nu eenmaal sneller gaat?
Wensen
In hoeverre lukt het me uit te gaan van de wensen en behoeften van mijn gesprekspartner? Of zijn de beoogde resultaten van de het protocol of productiesysteem leidend?
Zorgen
Hoe deel ik mijn zorgen of vragen over de voortgang van mijn gesprekspartner(s)?
Of zoek ik vooral andere manieren om die op te lossen? Hoe ziet vooruitgang eruit? Welke signalen of tekenen zijn er al van vooruitgang?
Gelijkwaardigheid
In hoeverre lukt het me gelijkwaardigheid te creëren? Wat zou mijn gesprekspartner hierover zeggen en welke tips zou hij of zij geven?
En wat nog meer?
Als al deze dingen niet of onvoldoende lukken, hoe bespreek ik dit met mijn gesprekspartner(s)?
Comments