top of page

Eet smakelijk?

  • Foto van schrijver: René den Haan
    René den Haan
  • 26 apr
  • 2 minuten om te lezen

Waarom we in het verpleeghuis nog te vaak de plank misslaan


“Eet smakelijk!”

We zeggen het automatisch. Maar menig bewoner denkt ondertussen: waar kijk ik naar… en waarom heb ik eigenlijk geen trek?


In het verpleeghuis is eten zelden alleen voeding. Het is beleving, herkenning, veiligheid. En precies dáár laten we nog te vaak kansen liggen.


Het begint niet met eten, maar met zien.

Uit onderzoek weten we het al lang: kleurcontrast doet ertoe.

Een glas water in een rood glas? Er wordt meer gedronken. Een bord met contrast? Er wordt meer gegeten.

En toch serveren we nog vaak maaltijden die visueel verdwijnen op het bord. Aardappelen, bloemkool, kip - alles beige op wit. Technisch correct. Maar voor het brein? Onzichtbaar.

Maar let op: het tegenovergestelde werkt ook niet. Een druk tafelkleed met bloemen kan zomaar veranderen in een “pluktuin”, waar bewoners de bloemen proberen te pakken… en vergeten te eten.

De les? Niet méér prikkels. Maar de juiste prikkels.


Dementie verandert niet alleen het geheugen, maar ook de eetlust

Mensen met dementie eten vaak minder. Dat ligt niet alleen aan “geen zin hebben”.

Het brein verwerkt prikkels anders. Smaken vervlakken. Vermoeidheid speelt mee. Medicatie doet een duit in het zakje.

Dus wat doen wij? We serveren kleine porties, zachte smaken en hopen dat het goedkomt.


Maar wat als we het omdraaien?

Sterkere smaken. Herkenbare geuren. Structuur. Ritme. Niet aanpassen aan het probleem, maar aansluiten bij het brein dat verandert.


Ruiken, zien, beleven = eten

De grootste eetlustopwekker?

Geen dieetlijst. Geen supplement.

Maar… de geur van gebakken ui.

Samen koken - of zelfs alleen meekijken - doet iets magisch.

Het opent herinneringen. Het activeert zintuigen. Het maakt eten weer logisch.

Voor de één betekent dat aardappels schillen. Voor de ander: kijken, ruiken en zeggen “zo deed mijn moeder dat ook.”

En ja, dat is óók meedoen.


Structuur geeft rust (en dus ruimte om te eten)

Een vaste plek aan tafel. Een rustige omgeving. Geen overvolle tafels met prikkels.

Klinkt simpel. Is het vaak niet.

Want in de praktijk zijn we druk. Snel. Functioneel.

Maar eten vraagt vertraging.

Wie rust creëert, geeft ruimte aan eetlust.


Eten is ook een gesprek

“Wat eten we vanavond?” Die vraag is goud waard. Niet vanwege het antwoord, maar vanwege het gesprek dat volgt.

Over vroeger. Over werk. Over de viswinkel van toen. De bakkerij van ouders. Het recept dat “altijd zo lekker was”.

Eten verbindt met identiteit.

En precies dát raakt vaak verloren bij dementie.


Betrek naasten (echt)

Familie weet vaak precies:

wat iemand lekker vindt, waar iemand van opbloeit, welk gerecht herinneringen oproept.

En toch benutten we dat te weinig.

Laat ze mee-eten. Mee-koken. Mee-denken. Niet als extraatje - maar als onderdeel van goede zorg.


Van voeden naar beleven

Misschien is dat wel de kern. We zijn in de zorg heel goed geworden in voeden. Maar eten vraagt om iets anders: beleven.

Een maaltijd is geen taak. Het is een moment van de dag dat ertoe doet.


De vraag die alles verandert

Niet: “Heeft iemand genoeg gegeten?” Maar:

Was dit een moment waar iemand van genoot?


Als we dát serieus nemen, verandert alles. Van bord tot gesprek. Van keuken tot huiskamer.

Eet smakelijk… krijgt dan eindelijk weer betekenis.



Opmerkingen


Inschrijfformulier

Bedankt voor de inzending!

©2022 door Positieve Focus
KvK 71266895 (René den Haan)

bottom of page