top of page

Had ik maar.. en sterfbed-spijt

  • Foto van schrijver: René den Haan
    René den Haan
  • 5 apr
  • 3 minuten om te lezen

Waarom je morgen niet moet wachten tot maandag


Er zijn van die lijstjes waar je spontaan je leven van wilt omgooien. Dit is er zo één.

Gebaseerd op inzichten van Bronnie Ware en populair gemaakt door David de Kock en Arjan Vergeer (van 365 Dagen Succesvol).


Mensen die weten dat hun tijd bijna op is, blijken verrassend eensgezind. Niet over belastingvoordelen. Niet over hun LinkedIn-profiel. Maar over spijt.


En spoiler: het gaat bijna nooit over wat ze wel deden.

Het gaat over wat ze niet deden.

Dat is ergens geruststellend.

Want dat betekent dat je vandaag al kunt beginnen met het voorkomen van je eigen spijt.


Top 5 sterfbedspijten (of: dingen die je vandaag nog kunt fixen)


1. “Had ik maar mijn eigen leven geleefd.”

Oftewel: ik heb jarenlang geleefd volgens het script van anderen.

(Ouders. Werk. “Zo hoort het nu eenmaal.”)


In de zorg zie ik het dagelijks: mensen die precies weten wat er van hen verwacht wordt… maar geen idee hebben wat ze zelf willen.


Oplossingsgericht vertaald:

Stel de wondervraag:

“Stel dat morgen alles beter is… wat doe jij dan anders?”


Niet: wat voel je anders.


Maar: wat doe je dan concreet anders om 09:00 uur en welk verschil maakt dit?


2. “Had ik maar minder gewerkt.”

Deze komt altijd binnen. Zeker in de zorg. Waar “even doorbuffelen” vaak een levensstijl is.


Ironisch genoeg zorgen we fantastisch voor anderen…

maar vergeten we ons eigen leven te leven.


Positieve gezondheidszorg zegt:

Gezondheid is méér dan niet-ziek zijn. Het gaat ook over zingeving, relaties en kwaliteit van leven.


Dus ja, die extra dienst draaien is lief. Maar je kind die eerste stapjes missen? Minder ideaal.


Mini-actie:

Plan niet alleen je werk.

Plan ook je leven. (Ja, echt. Zet “koffie met vriendin” in je agenda alsof het een MDO is.)


3. “Had ik maar gezegd wat ik écht voelde.”

Ja, dit is de klassieker: inslikken, aanpassen, glimlachen… en vervolgens hoofdpijn krijgen.


In de zorg noemen we dat soms “professioneel gedrag”.

Je weet wel: vriendelijk knikken terwijl je van binnen denkt: dit plan gaat compleet mis.


Oplossingsgericht alternatief:

Zeg niet wat je níet wilt, maar

Zeg wat je wél wilt.


Dus niet:

“Dit werkt niet.”

Maar:

“Wat zou helpen is als we… (vul hier iets constructiefs in).”

Klinkt simpel. Is het niet. Werkt wel.


4. “Had ik maar meer tijd met vrienden doorgebracht.”

Blijkbaar is WhatsApp-groep “We moeten snel afspreken” toch niet voldoende voor een vervullend leven.


Relaties zijn geen bijzaak.

Ze zijn het leven.


Positieve gezondheid zegt:

Sociale contacten zijn net zo belangrijk als medicatie.

(Alleen iets minder makkelijk te doseren.)


Mini-actie:

App niet “we moeten snel afspreken”.

App: “Vrijdag 20:00, ik regel wijn. Jij komt.”


5. “Had ik mezelf maar toegestaan gelukkig te zijn.”

Deze is misschien wel de pijnlijkste.


Blijkbaar denken we ergens:

Eerst alles op orde. Dan pas geluk. Maar het leven blijkt geen IKEA-kast.Je krijgt er geen handleiding bij en er blijven altijd schroeven over.


Geluk is geen eindstation.

Het is gedrag.


En hier wordt het interessant (zeker voor de zorg)

Want dit hele lijstje schreeuwt eigenlijk één ding:


  • Gedrag. Gedrag. Gedrag.


Niet:

“Ik wou dat ik anders had gedacht.”


Maar:

“Ik wou dat ik anders had gedaan.”


En dát is precies waar oplossingsgericht werken en positieve gezondheidszorg elkaar high-fiven.


Van dromen naar doen (zonder zweverig gedoe)

We zijn vaak goed in dromen:

“Ik wil meer rust”

“Ik wil betere relaties”

“Ik wil meer mezelf zijn”

Klinkt prachtig. Doet niks.


De truc zit hier:

Vertaal elke wens naar zichtbaar gedrag.


Bijvoorbeeld:

“Meer rust” → Elke dag 10 minuten wandelen zonder telefoon


“Betere relatie met collega” → 1 compliment per dienst


“Meer mezelf zijn” → 1 keer per dag zeggen wat ik écht vind (vriendelijk, maar eerlijk)


Klein? Ja.

Effectief? Ook ja.


Dus… wat ga jij vandaag anders doen?

Niet morgen.

Niet na je vakantie.

Niet als het rustiger wordt (want spoiler: dat wordt het niet).


Maar vandaag.

Want uiteindelijk wil je niet eindigen met: “Had ik maar…”

Maar met:

“Goed dat ik het gewoon ben gaan doen.”


Laatste prikkelende gedachte:

Als je gedrag vandaag niet verandert…

is de kans groot dat je spijt morgen exact hetzelfde blijft.


En dat zou zonde zijn.

Vooral omdat je het al wist.



Opmerkingen


Inschrijfformulier

Bedankt voor de inzending!

©2022 door Positieve Focus
KvK 71266895 (René den Haan)

bottom of page