top of page

Meer handen aan het bed (en in de wijk) is goedkoper!

  • Foto van schrijver: René den Haan
    René den Haan
  • 23 mrt
  • 2 minuten om te lezen

Er is iets geks aan de hand in de zorg.


We hebben steeds meer slimme mensen, steeds meer diagnoses, steeds meer beleid…en toch ook steeds meer drukte, controle, gedoe en stijgende kosten.


Het is een beetje alsof je een lekkend dak hebt…en besluit om vooral méér dakinspecteurs op te leiden.


De dure reflex

In de zorg zijn we dol op ingewikkeld denken.


Probleem? → onderzoek en diagnose.

Diagnose duidelijk? → specialistische behandeling.

Behandeling? → liefst door de specialist.


En voor je het weet zit iemand met lichte onrust, een beetje vergeetachtigheid en slecht slapen in een keten van afspraken, onderzoeken en interventies.


Kosten: hoog.

Opluchting: tja


Ingewikkeld is meestal niet efficiënt.


De vergeten oplossing (die eigenlijk heel logisch is).


Wat nou als ... we eerder waren geweest?


Niet met een diagnose, maar met een mens.


Gewoon iemand die:

even binnenloopt en ziet dat iemand minder eet,

merkt dat het stiller wordt

En vraagt: “Hé… hoe gaat het nou echt?”


Geen protocol.

Geen label.

Gewoon aandacht.

Nabij.


Het soort zorg dat je niet in een DBC-code krijgt en waar geen 'interessant of spannend onderzoek naar gedaan gaat worden, maar wél voorkomt dat iemand omvalt.


Goedkope zorg is simpele zorg (en ja .zo simpel kan het dus echt zijn)


Een val voorkomen is namelijk veel goedkoper dan een heupoperatie.


Een dagelijks praatje is veel goedkoper dan een crisisopname.


Structuur in de dag is goedkoper dan een behandeltraject.


En toch ... organiseren we het vaak precies andersom: we investeren pas als het misgaat.


Dat is geen zorgsysteem.

Dat is schadeherstel.

Brandjes blussen.


'Hoogopgeleid' is niet overal nodig

We hebben fantastische professionals. Echt.

Maar als zij hun tijd besteden aan boterhammen smeren, onrust sussen of zoeken naar een bril die op het hoofd staat

…dan doen we iets geks.


Niet omdat het niet belangrijk is - juist wel.


Maar omdat je daar óók andere mensen voor kunt inzetten.

Mensen met tijd. Met aandacht. Ogen en oren. En mensen die veel minder duur zijn.


Zodat de specialist specialist kan zijn. En de basis gewoon goed geregeld is.


De echte besparing zit vóór de diagnose:

Meer handen aan het bed.

Meer mensen in de wijk.

Meer laagdrempelige ondersteuning.


Het klinkt als “extra kosten”.

Maar het is eigenlijk:

minder escalatie, minder medische trajecten, minder opnames en minder uitval van personeel.


Oftewel: minder gedoe.

Minder geld.


De clou

Misschien moeten we stoppen met steeds slimmer organiseren…

…en weer een beetje normaler gaan zorgen.


Niet wachten tot iemand een diagnose 'verdient', maar eerder zien dat iemand aandacht nodig heeft.


Want uiteindelijk is het simpel:

Een beetje zorg op tijd, voorkomt heel veel zorg achteraf.


En dat is misschien wel de goedkoopste innovatie die we hebben.



 
 
 

Opmerkingen


Inschrijfformulier

Bedankt voor de inzending!

©2022 door Positieve Focus
KvK 71266895 (René den Haan)

bottom of page