top of page
  • Foto van schrijverRené den Haan

Oplossingsgerichte basisvragen, deel 2

Bijgewerkt op: 29 jan. 2023

De oplossingsgerichte benadering is samen te brengen in vier basisvragen.

Eerder beschreven we de eerste twee basisvragen. In deze blog behandelen we de volgende basisvragen.


De derde basisvraag: wat werkt?

Wat werkt (al/nog)?’ Of: ‘Zou de situatie erger kunnen zijn dan die is? en, indien je gesprekspartner hierop bevestigend antwoordt: Wat maakt dat de situatie niet erger is?

Het is goed om complimenten te geven voor alles wat werkt(e) en indirecte complimenten te geven die de ander doen nadenken over hoe ze iets hebben bereikt of succesvol hebben aangepakt: ‘Hoe lukt(e) je dat?’ ‘Hoe besloot je dat te doen?’ ‘Hoe kwam je op dat goede idee?’

Positieve uitzonderingen worden vaak gezocht om erachter te komen wat werkt(e).

Met het vinden van positieve uitzonderingen komen tegelijk de competenties van je gesprekspartner in beeld. De sterke kanten benadering uit de positieve psychologie

sluit hier goed bij aan. Voor veel mensen is dit soort vragen nieuw, omdat ze gewend zijn aan probleemgerichte vragen. Wanneer naar positieve uitzonderingen wordt gevraagd merken ze die mogelijk pas voor het eerst op. Oplossingen ontstaan vaak uit eerder niet opgemerkte positieve verschillen.


De vierde basisvraag: vooruitgang

De vierde oplossingsgerichte basisvraag is: Wat zal een volgend teken van vooruitgang zijn? Of: Wat zal jouw volgende stap(je) zijn?

Door te vragen: ‘Wat zal jouw volgende stap(je) zijn?’ nodig je jouw gesprekspartner uit om – misschien voor de eerste keer –na te denken over wat hij of zij of (minstens) zelf kan doen om de situatie te verbeteren in plaats van te wachten tot iemand anders of de ander met de oplossing komt. De vraag naar volgende tekenen van vooruitgang laat open wie iets moet doen en wanneer dat moet gebeuren. Een teken van vooruitgang kan ook iets zijn wat gebeurt zonder dat je gesprekspartner actie onderneemt. Bovendien voelt ‘een volgend teken van vooruitgang’ lichter dan ‘stappen die genomen moeten worden’.

In plaats van een focus op het innerlijke leven van jouw gesprekspartner en de vraag waarom het probleem zich heeft voorgedaan, nodig je de ander juist uit om in actie te komen.


En wat nog meer?

Wil je meer weten over het eerste oplossingsgerichte gesprek, check hier onze video.




22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page