top of page

Slechts op bezoek (en liever weer weg)

  • Foto van schrijver: René den Haan
    René den Haan
  • 5 apr
  • 3 minuten om te lezen

Over verplichte consulten/ gesprekken en hoe je tóch een goed gesprek voert


Er zijn van die consulten waarbij je als zorgverlener denkt: gezellig, we gaan samen werken aan gezondheid!

En de ander denkt: gezellig, hoe snel kan ik hier weer weg?


Welkom bij het verplichte consult.

Je kent ze wel. De “ik-moet-hier-zijn-van-iemand-anders”-bezoekers.

Ze komen keurig opdagen voor hun bloeddrukcheck, slikken hun medicatie (min of meer), knikken beleefd… en doen vervolgens precies wat ze zelf al van plan waren.

Adviezen waaien ergens tussen de wachtkamer en de fietsenstalling geruisloos weg.


En nee, dat is geen onwil.

Dat is… logica.


De mythe van weerstand

In de wereld van positieve gezondheidszorg zeggen we het graag een tikje provocerend:


Weerstand bestaat niet.


Of nou ja… niet zoals we denken.

Wat we “weerstand” noemen, is meestal gewoon een gebrek aan samenwerking.


En eerlijk is eerlijk: als jij ergens zit omdat het moet, zonder dat je zelf een probleem ervaart, waarom zou je dan veranderen?


Precies.

De bezoeker: aanwezig, maar niet betrokken


Deze groep patiënten (cliënten) heeft een bijzondere status.

Ze zijn er wel — fysiek — maar mentaal zitten ze ergens anders. Op de bank. Of in de auto. Of al halverwege de uitgang.


Ze:

komen omdat de huisarts, partner of protocol dat wil

hebben geen eigen hulpvraag

zien weinig nut in adviezen

doen zelden “huiswerk” (tenzij het echt niet anders kan)


Kortom: ze zijn op bezoek. Niet op missie.


En dat vraagt iets anders van jou.

Stop met duwen (het helpt echt niet)


De reflex van veel professionals is:

nóg beter uitleggen.

Nóg duidelijker adviseren.

Nóg enthousiaster motiveren.


Spoiler: dat werkt averechts.


Want hoe harder jij duwt, hoe steviger de ander stil blijft staan.

Of subtiel achteruit loopt.


Begin waar het schuurt: erken de onvrijwilligheid

Wil je beweging? Begin dan niet met het probleem, maar met de realiteit.


Zeg gewoon wat er is.

“Bedankt dat u er bent. Ik heb het idee dat u hier niet echt wilt zijn. Klopt dat?”

“U komt omdat het moet, niet omdat u dat zelf graag wilt?”


Spannend? Misschien.

Effectief? Vaak verrassend wel.

Want ineens hoeft de ander zich niet meer anders voor te doen dan hij is.


Leen een doel (als iemand er zelf geen heeft)

Als iemand geen eigen hulpvraag heeft, kun je er één lenen.


Bijvoorbeeld:

“Waar hoopt uw huisarts/partner op?”

“Wat zou voor hen een geruststelling zijn?”


Je werkt dan niet direct aan motivatie, maar aan samenwerking.

En dat is stap één.


De kunst van minimale beweging

Grote gedragsverandering? Vergeet het maar.

Dit is het domein van de kleinste haalbare stap.


Denk aan vragen als:

“Wat zou u minimaal kunnen doen zodat u hier minder vaak hoeft te komen?”

“Wat kunt u doen waardoor uw medicatie beter werkt?”

“Wat is het kleinste beetje moeite dat nog acceptabel is?”


Geen grootse plannen. Geen leefstijlrevolutie.

Gewoon… een kier in de deur.


En daneen onverwachte afslag

Als de spanning eraf is, kun je voorzichtig iets anders doen:


“Nu u er toch bent… mag ik iets vragen over wat voor u belangrijk is in het leven?”

“Hoe kunnen we deze gesprekken voor u nuttig maken?”


En daar gebeurt het vaak.

Niet altijd. Maar vaak wel.

Een mini-opening.

Een zinnetje.

Een klein haakje.


Van moeten naar misschien willen

Positieve gezondheidszorg draait niet om overtuigen.

Het draait om aansluiten.


Bij mensen die niet willen veranderen, begin je dus niet met veranderen.

Je begint met begrijpen.

En met samenwerken op hun voorwaarden.

Want als iemand zich gezien voelt in zijn onwil…

ontstaat er soms precies genoeg ruimte om tóch iets te willen.


Tot slot (voor als je morgen weer zo’n consult hebt)

Onthoud dit:

Je hoeft geen motivatie te maken

Je hoeft geen weerstand te breken

Je hoeft het niet “goed te doen”


Je hoeft alleen maar het gesprek te voeren dat past bij de relatie die er ís.


Zelfs als die relatie begint met:

“Ik ben hier eigenlijk alleen maar op bezoek.”


En wie weet…

blijft iemand de volgende keer nét iets langer zitten.



 
 
 

Opmerkingen


Inschrijfformulier

Bedankt voor de inzending!

©2022 door Positieve Focus
KvK 71266895 (René den Haan)

bottom of page