top of page

1 maand lang niet klagen. Hoe dan?

Foto van schrijver: René den HaanRené den Haan

In België is een campagne begonnen om een maand lang niet te klagen. Volgens de media zou dit kunnen helpen om een positievere instelling te krijgen. Het brengt frisse lucht en licht in de donkere dagen, als tegengif voor de bekende 'blue monday': de meest sombere en donkere dag(en) van het jaar.


Gewoonte doorbreken

Klagen is een gewoonte. Ja, het helpt soms om even wat stoom af te blazen. Even alles eruit gooien. Het geeft herkenning en zorgt voor de nodige erkenning. Maar hoe lang -en hoeveel- moet je klagen om verder met de dag (of lastige situatie) door te kunnen? Hoe maak je de switch van erkenning naar de gewenste situatie? (het doel).

Wat gaat er goed, ondanks de omstandigheden?


Geklaag moet een gesprek niet domineren. Een focus op alles wat mis is -of fout gaat- zorgt voor vernauwing in het blikveld. Hierdoor verminderd je creativiteit en je probleemoplossend vermogen. Voor je het weet loop je vast en zie je door de bomen het bos niet meer.


Machteloos

Ook voor jouw gesprekspartners is veel geklaag niet fijn. Het helpt meestal niet om zaken op te lossen en het draagt bovendien bij aan een gevoel van machteloosheid ondat klagen de situatie niet verandert. 'Wat ik ook doe, niets helpt!'


Eigen invloedsfeer

Even klagen moet natuurlijk best kunnen. Maar als je klaagt is het belangrijk dat het geklaag En dat er hierna een volgende stap wordt gezet richting de gewenste situatie. Klagen mag best even, maar moet wel gaan over iets wat binnen de eigen invloedssfeer ligt.


Positieve focus

De positieve focus komt in de plaats van de focus op alles wat er mis is- en staat centraal in de positieve gezondheidszorg. Het idee is dat alles wat je aandacht geeft groeit. Geef je de bloemen water, of het onkruid? De bloemen zijn in dit geval de oplossingen (en helpende gedragingen) die jouw gesprekspartner al succesvol toepast en dus binnen zijn eigen bereik liggen.


Meer lezen? Check ook: 'Geen feestneus in de zorg'




1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Inschrijfformulier

Bedankt voor de inzending!

©2022 door Positieve Focus
KvK 71266895 (René den Haan)

bottom of page